woensdag 12 mei 2010


Voor het gedeelte over Romeinen moesten we net als bij de grieken een tentamen maken ( die ik trouwens voldoende heb behaald) en een icongrafie opdracht. Hieronder staat de opdracht uitgelegd en daaronder is mijn uitwerking te vinden.
Ik had het verhaal: Kronos verslindt zijn kind(eren) gekregen. Dit vond ik wel een leuk onderwerp omdat ik die week al geconfronteerd was met het schilderij en mezelf afvroeg wat het uitbeelden. Toevallig he:)!
Iconografie klassieken dbkv 2009-2010
De opdracht:
-          Kijk in de lijst van taferelen wat jouw onderwerp is en:
-          Vertel kort samengevat in eigen woorden wat het verhaal is m.b.t. het betreffende tafereel
-          Zoek een afbeelding (kunsthistorisch) van genoemd tafereel (hoeft niet uit de klassieke oudheid te zijn)
-          Maak een volledige pre-iconografische beschrijving, in eigen woorden en correct Nederlands. Voeg afbeelding toe met vermelding van gegevens (kunstenaar, titel, jaartal, techniek, plaats waar werk zich bevindt)
-          Maak een juiste iconografische analyse (dus met uitleg van attributen, symbolen, personificaties enz..)
-          Geef de gevonden ‘bron(nen)’ van het verhaal/tafereel, dus de oorspronkelijke tekst, met verwijzing naar uitgave.
-          Maak een vergelijking tussen de bron/het verhaal en de afbeelding (interpretatie van de maker)
-          Voeg nog drie andere afbeeldingen toe van hetzelfde tafereel, ook met vermelding van gegevens (zorg dus dat het eenzelfde scène is uit het verhaal). Probeer één werk uit de moderne, eigentijdse kunst te vinden.
-          Beschrijf welk van de gekozen werken jou het meest aanspreekt en waarom (met argumenten)
-          Vermeld literatuur/bronnen en hoe je gezocht/gevonden hebt.
-          Correct taalgebruik
-          Lay-out


Iconografie opdracht.

Opdracht:
Kornos verslind zijn kind ( kinderen).

Naam: Eline Stevens. Klas: 1B DBKV. Datum: 12-09.
Docent: Peter Smeeds.
Vak: Kunst geschiedenis.


De Mythe over Kronos.
Kronos is de zoon van Ouranos en Gaea. Ouranos is de echtgenoot en de zoon van Gaea ( god van de aarde)  Zij zijn samen het oudste goden paar en hebben leven geven aan vele mythologische figuren.
Ouranos was bang dat een van zijn vele zonen zijn positie over zou nemen, dus zorgde hij ervoor dat de kinderen nooit uit de schoot van Gaea konden komen. Gaea vroeg de titanen om hulp en liet in haar schoot ijzer ontstaan, maakte daarvan een scherpe zeis en gaf deze aan Kronos. Kronos gebruikte deze zeis om het geslachtsdeel van Ouranos af te snijden en deze in de zee te gooien. In de zee kreeg het geslachtsdeel van Ouranos een orgasme waardoor Afrodite ontstond ( uit het schuim geboren).  
Doordat Ouranos nu vermikt was nam Kronos de positie van zijn vader over.  Kronos trouwde met zijn zus Rheia.
Omdat een profetie had voorspeldt dat de kinderen van Kronos zijn positie zouden overnemen, besloot Kronos om al zijn kinderen te doden door ze op te eten.
Toen Rheia zwanger was van Zeus, besloot zij te vluchten naar Kreta en beviel daar van Zeus in een grot. Toen zij terugkeerde had zij een steen meegenomen met daar omheen een doek gewikkeld. Kronos dacht dat dit Zeus was en at de steen op.
Toen Zeus volwassen genoeg was besloot hij om de positie van zijn vader over te nemen doormiddel van vele gevechten die hij uiteindelijk overwon.
De Romeinen zien Kronos en Saturnus als één persoon. Saturnus is de oude Italiaanse god van de landbouw die in de loop der eeuwen ook de god van de tijd werd. Deze twee goden werden later gezien als één god. Kronos eet namelijk één van zijn zonen op, dit kan ook geïnterpreteerd worden als de god die de jeugd op eet. De tijd eet de jeugd op.

Bronnen lijst:
Bron:  Helden en Goden, Lucia Impelluso, Ludion, ISBN: 90-5544-616-5
Bron:  www.wikiepedia.nl
Bron:  Peter Paul Rubens , auteur: Boersma, A,  ISBN: 97-8905-662-327


 Saturnus verslind zijn zoon,
Peter Paul Rubens.
Maker:  Peter Paul Rubens.
Titel:  Saturnus verslind zijn zoon.
Jaar:  1636
Plaats:  Madrid, Museo National Del Prado.

Bron: Helden en Goden, Lucia Impelluso, Ludion, ISBN: 90-5544-616-5
pre-iconografische beschrijving
Op de afbeelding is een man te zien met grijze haren en een baard. De man heeft een zeis in zijn ene hand en een kind in zijn andere hand. De man heeft het kind aan zijn mond gebracht en trekt met zijn mond aan de huid van het kind. Het kind heeft zijn mond open en hangt in de armen van het oudere figuur. De figuren zijn  allebei naakt met een zwarte doek over de benen van het oudere figuur. De omgeving bestaat uit grijze rotsen en een grijze lucht, met in het midden drie gele sterren die verschillen van grote.
Iconografische beschrijving
Op de afbeelding is een zeis afgebeeld. Deze zeis is het instrument van de landbouw dat verwijst naar de God Saturnus. Ook is de zeis een symbool voor het instrument dat een einde maakt aan het leven van de mensen. De zeis word ook gezien als een stok waar Kronos op leunt, waardoor de toeschouwer Kronos interpreteert als een oude man. Hierbij helpen ook de grijze haren en de baard. Het zwarte kleed is het symbool van de dood.
Dit symbool bevestigt de Mythe van Kronos die zijn kinderen vermoord. De sterren staan symbool voor goedheid en gezondheid. Ik weet niet wat dit symbool te maken heeft met de mythe en of het wel relevant is voor de afbeelding. Mijn interpretatie is dat de sterren zijn afgebeeld, omdat Kronos het idee had dat als hij zijn kinderen op at het goede deed. Het kind in de armen van Kronos moet één van zijn zonen voorstellen, aangezien de mythe over het verslinden van zijn zonen gaat.
Vergelijking.

Rubens heeft een oude man die een kind verslind afgebeeld. Dit komt overeen met het verhaal waarin verteld werd dat Kronos een oudere man was die zijn kinderen op at. Rubens heeft Kronos afgebeeld met een zeis, ook dit komt overeen met het verhaal. Saturnus is de god van de landbouw. Deze word afgebeeld met een zeis. De zeis werd ook afgebeeld als een instrument die een einde maakte aan het leven. Het kind in de handen van de oudere man is in het verhaal een kind van Kronos. 

Title: Cronos of Saturnus relief.
Jaar:  1ste eeuw na Chr.
Waar:  Capitolijns Museum, Rome.
Maker:




Beschrijving van het meest
aansprekende schilderij en waarom.
Het schilderij dat mij het meest aanspreekt is de Cronos van Francisco de Goya. Ik vind dit schilderij het meest aansprekend, omdat het niet realistische is geschilderd, maar op een manier is geschilderd waardoor het een schokkend tafereel wordt.
 Ik zag dit schilderij voor het eerst op de academie van Artez. Toen ik dit zag dacht ik:  Wat is dat nou weer voor raar schilderij? Het wekte bij mij een gevoel van nieuwsgierigheid en tegelijkertijd afschuw op.
 Ik schrok een beetje van het tafereel en wilde graag weten wat het verhaal er achter was.  Door deze opdracht ben ik dat te weten gekomen en vind ik het schilderij nog interessanter geworden om naar te kijken. In vergelijking met de andere schilderijen, die dit tafereel hebben weergegeven, is de Kronos van Goya heel angstaanjagend en meer gruwelijker.
De ogen van Kronos zijn heel groot en daarmee heel sprekend. Kronos is niet meer een menslijk figuur maar lijkt meer op een monster. Ik denk dat het ook de bedoeling van de maker was om Kronos zo barbaars mogelijk af te beelden. Het verhaal word hierdoor spannender en angstaanjagender.

Bronnenlijst:
Bron:  Helden en Goden, Lucia Impelluso, Ludion, ISBN: 90-5544-616-5
Bron:  www.wikiepedia.nl
Bron:  Peter Paul Rubens , auteur: Boersma, A,  ISBN: 97-8905-662-327
Bron:  http://www.durand-gallery.com/foyer.html
Bron:  http://kunststad.nl/wordpress/wp-content/uploads/rhea-en-cronos.jpg
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten